Uit onderzoek blijkt dat zestig procent van alle auto’s in Nederland een te lage bandenspanning heeft. Dat is niet alleen gevaarlijk, maar ook slecht voor het milieu en de portemonnee. Martin Groeneveld legt aan de hand van een eenvoudig voorbeeld uit waarom het verstandig is om regelmatig de bandenspanning te controleren.

 

‘Ga er eens vanuit dat u sneakers draagt en zet beide voeten naast elkaar op de grond. Die voeten maken dan evenveel contact met het grondoppervlak als een gemiddelde autoband. Onder een auto heb je dat dan qua oppervlakte wel vier keer, maar er staat een enorme druk op, die door rijden, sturen, optrekken, remmen en verschillende wegdekken steeds varieert. Als we gaan wandelen, lopen we om kuilen heen en nemen een grote stap over een randje, maar met een gemiddelde loopsnelheid van zo’n vijf kilometer per uur slijten de sneakers toch. Dan kunt u wel nagaan wat er gebeurt met autobanden waar we vaak minder voorzichtig mee zijn en die we gebruiken met een gemiddelde snelheid van honderd kilometer per uur. Wacht dus niet tot uw auto een onderhoudsbeurt of een apk-keuring krijgt, maar neem iedere twee maanden even de tijd om uw banden te controleren. Er is veel aan autobanden af te lezen. Let bijvoorbeeld op de profieldiepte, beschadigingen en vergeet ook niet de wielen aan de binnenkant te controleren op bulten en/of andere beschadigingen. Als er bijvoorbeeld een scherp voorwerp is “opgepikt” dat vastzit in het profiel, bestaat de kans dat dit scherpe deel uiteindelijk een lekke band veroorzaakt. Als u na de visuele controle dan ook nog de banden op de juiste spanning brengt is veel ellende te voorkomen én u rijdt schoner en zuiniger. Hieronder gaan we wat dieper in op het belang van de bandenspanning.’

 

Wat is bandenspanning?

Bandenspanning is de overdruk in een autoband die onder invloed van gebruik en na verloop van tijd langzaam afneemt door het drukverschil binnen en buiten de band. Iedere maand treedt er twee tot vijf procent spanningsverlies op. Dit gebeurt ook als er weinig met de auto wordt gereden. Denk er dus aan om de spanning te controleren als u bijvoorbeeld na het vervallen van de coronamaatregelen weer meer kunt gaan rijden.

 

Wat is de juiste bandenspanning?

De bandenspanning hangt af van het merk, model en type auto en de bijbehorende bandenmaat. Daarnaast speelt de manier waarop de auto wordt gereden, normaal of zwaarbelast, een rol. Het is daarom ook extra belangrijk om aandacht aan de bandenspanning te besteden als u met een zwaarbeladen auto op vakantie gaat. De spanning is per as gelijk. Er kan wel verschil zitten tussen de spanning van voor- en achterbanden. Een voorbeeld voor een auto die normaal belast wordt gebruikt: de adviesspanning voor de voorbanden is 2,3 bar en voor de achterbanden 1,8 bar.

 

Waar vindt u de adviesspanning?

De door de autofabrikant geadviseerde bandenspanning vindt u:

  • in het instructieboekje van uw auto;
  • op een sticker op de deurstijl aan de bestuurderskant;
  • op een sticker aan de binnenkant van het klepje van de tank.

 

Waarom is de juiste bandenspanning belangrijk?

  • Het is veiliger omdat wegligging van uw auto optimaal is.
  • De banden slijten minder.
  • Kortere remweg.
  • Auto reageert beter op uitwijkmanoeuvres.
  • Betere werking van rijhulpmiddelen als ABS – ESP – CSC* etc. 
  • De auto verbruikt minder brandstof (of acculading als u elektrisch rijdt).
  • Beter voor het milieu.

 

Hoe werkt het controleren van bandenspanning?

Controleer de spanning bij voorkeur bij koude banden (minder dan vijf kilometer of vijftien minuten gereden). Wilt u toch de spanning van een warme band aanpassen? Tel dan 0,3 bar op bij de adviesspanning zodat de druk juist is als de band weer afkoelt. Verlaag nooit de druk van warme banden. Voor winterbanden is de correctiefactor 0,2 bar bij opgewarmde banden omdat die van een ander soort rubber zijn. Denk ook aan het controleren van het reservewiel en tel hier 0,5 bar op bij de adviesspanning.

 

  • Zorg dat u de adviesspanning weet voor uw merk, model en bandenmaat. Houd eventueel rekening met correctiefactoren zoals belasting van de banden en de temperatuur.
  • Stel de meter van de luchtpomp in op de juiste spanning.
  • Draai het dopje van het ventiel van de autoband en druk het mondstuk van de luchtslang recht op het ventiel. Als het nodig is wordt de spanning aangepast.
  • Wacht op het signaal dat aangeeft dat de band op de gewenste spanning is. Haal het mondstuk van het ventiel.
  • Draai het ventieldopje weer goed vast.

 

Veiliger

Zachte banden hebben minder grip op de weg waardoor de remweg langer wordt. Dat is onder normale omstandigheden al niet handig, maar bij een noodstop is het funest. Daarnaast verhoogt een te lage bandenspanning de kans op een klapband.

 

Schoner

De juiste bandenspanning zorgt voor een optimale rolweerstand waardoor de uitstoot van CO2, fijnstof en uitlaatgassen minder is dan bij te zachte banden.

 

Zuiniger

Zachte banden verhogen de rolweerstand en dat zorgt naast meer brandstofverbruik ook voor extra slijtage waardoor eerder vervanging nodig is.

 

Zet een bandencontrole in de agenda

Nog niet overtuigd van het nut en de noodzaak van een regelmatige bandencontrole? Denk er dan aan dat de herfst nadert en het weer slechter wordt, dan is het fijn als u kunt vertrouwen op een goede wegligging van uw auto. Of u nu zomer-, winter– of all-seasonbanden heeft, zet bijvoorbeeld iedere twee maanden een bandencheck in uw agenda en maak er zo een gewoonte van. Doet u de controle liever niet zelf? Kom dan even naar ons toe, dan geven wij uw banden een professionele blik en wat lucht indien nodig.

 

* ABS (antiblokkeersysteem) voorkomt dat de wielen van een voertuig blokkeren wanneer er krachtig wordt geremd, bijvoorbeeld bij een noodstop.

ESP (Electronic Stability Program) is een rijveiligheidssysteem waarmee veel auto’s zijn uitgerust.

CSC (Cornering Stability Control) verbetert de wegligging en in het bijzonder de stabiliteit tijdens het remmen in de bochten.