Het familiegevoel blijft bij Autobedrijf Van Tilborg
U kent ons als een familiebedrijf waarbij service en kwaliteit hoog in het vaandel staan. Niet voor niets is onze slogan ‘De hoogste kwaliteit, altijd!’ Die slogan blijft, maar ons familiebedrijf is wel veranderd.
Drie generaties
Mijn opa Rien van Tilborg startte het garagebedrijf in 1964 en vormde met Mijndert Groeneveld en Gerrit Smits een hecht team. In 1970 kwam mijn vader Rinus Groeneveld (geen familie van Mijndert) in het bedrijf werken en leerde daar mijn moeder Rina van Tilborg kennen. Ze trouwden en Rinus kreeg na verloop van tijd de algehele leiding over het bedrijf. Ook Adri, de broer van mijn moeder, werkte in de garage. Rinus verzorgde de klantafspraken en de facturatie; Adri zorgde voor het reilen en zeilen van de aftersales en het soepel laten verlopen van de organisatie. Samen waren ze de smeerolie van het bedrijf. In 1999 mocht ik als derde generatie aantreden. Ik moest onderaan beginnen en mijn vader, moeder, oom en onze medewerkers leerden mij stap voor stap het vak. Mijndert en Gerrit werkten langer bij ons bedrijf dan ik oud ben en zij zijn daardoor constante factoren in mijn leven en ik zie ze dan ook als familie. Je kon Autobedrijf Van Tilborg dus met recht een echt familiebedrijf noemen. In 2011 nam ik het stokje als algemeen directeur van mijn vader over. Pa ging zich samen met Adri richten op het verzorgen van de aftersales. Mede door het warme familiegevoel, ieders inzet en de ruime technische kennis binnen ons bedrijf konden wij onze slogan ‘De hoogste kwaliteit, altijd!’ waarmaken en dikwijls overtreffen.
Veranderingen
Binnen een familiebedrijf is er een blind vertrouwen. Als je iets afschuift, komt dat altijd boven tafel en dat is niet goed voor de sfeer tijdens familiebijeenkomsten, dus je kijkt wel uit om dat te doen. Je kent elkaars sterke en zwakke punten en ieder doet waar hij goed in is, waardoor er een platte organisatie is, zonder ingewikkelde en uitgebreide taak- en functieomschrijvingen.
Mijn moeder werd ziek waardoor ze stopte met werken. Kort daarna zag ik met pijn in het hart Mijndert en Gerrit, monteurs van het eerste uur, met pensioen gaan en vorig jaar was een extra bewogen jaar voor ons en onze klanten. Onze ‘aftersales-tandem’ Rinus en Adri kwam abrupt tot stilstand. In april werd Adri getroffen door een hersenstaminfarct en hij werkt nu aan zijn herstel. Net voor kerst bleek Rinus ernstig ziek en begin van dit jaar overleed hij. Dat komt in een familiebedrijf als het onze natuurlijk keihard aan.
In een relatief korte tijd veranderde er dus veel binnen het bedrijf waardoor we twee dingen zagen gebeuren. Er ging kennis verloren omdat er monteurs weggingen én we zijn geen familiebedrijf in de letterlijke zin van het woord meer. Daarmee verdween ook de vanzelfsprekendheid die zo kenmerkend is voor werken met familie.
Anders werken
Waar je bij het samenwerken met familie vaak aan een half woord genoeg hebt, is dat nu wezenlijk anders. Mijn moeder is nog wel nauw verbonden met het bedrijf en we mogen nog regelmatig een beroep doen op de inzet van Mijndert en Gerrit. Naast mijn partner Marina zijn ook onze kinderen regelmatig op de werkvloer te vinden, maar de kern is weg en dat blijft een gemis, onze klanten merken dat ook. Gelukkig hebben we nu weer een volledige bezetting met mensen die bij het bedrijf passen. Ik wil de platte organisatiestructuur die hoort bij een familiebedrijf graag in stand houden, daarom doen we er alles aan om de nieuwe mensen snel “eigen” te maken. Het is logisch dat deze mensen in eerste instantie aangestuurd moeten worden, ze hebben wel alle know-how, maar missen onze historie. Daarnaast moeten ze al onze klanten leren kennen. Dat vraagt tijd, want het vertrouwen moet groeien, dat kun je niet afdwingen.
Wat is er niet veranderd?
Niet alleen de verandering in het familiebedrijf, ook corona en de veranderende mobiliteitsbehoefte zorgen ervoor dat we anders moeten en gaan werken. Die ontwikkelingen maken het nóg belangrijker om het familiegevoel te behouden. Onze inzet is en blijft dan ook onveranderd het zorgen voor mobiliteit van particuliere en zakelijke klanten. De klant met één auto is daarbij net zo belangrijk als een klant met een uitgebreid wagenpark. Onze slogan is en blijft dus ‘De hoogste kwaliteit, altijd!’
Nieuwe Peugeot 2008 of 208 of is er onderhoud nodig?
U kunt erop vertrouwen dat u bij ons gedreven mensen treft die niet gastvrij doen, maar gastvrij zijn. Het zijn mensen die graag met u meedenken, maar die ook weten dat uw oplossing niet die van hen hoeft te zijn, als het maar een oplossing is waar u tevreden mee bent. Hun hart klopt voor auto’s die voldoen aan de hoogste kwaliteitsnorm en voor het bieden van een topservice. Dus heeft u interesse in een nieuwe Peugeot, Citroën of Isuzu? Of bent u op zoek naar een betrouwbare gebruikte auto? Is uw auto aan onderhoud toe of moet er een reparatie plaatsvinden?
Kom langs aan de Nieuwe Tijningen 2 in Zaltbommel of bel 0418 51 22 18 voor het maken van een vrijblijvende afspraak,
Martin Groeneveld
Natuurlijk werken we volgens de coronamaatregelen van het RIVM.