Elektrisch rijden met een gunstige bijtelling

 

De overheid stimuleert het rijden van elektrische auto’s onder andere door gunstigere bijtellingstarieven voor zakelijke rijders. In 2020 en 2021 was het respectievelijk acht en twaalf procent. In 2022 is het bijtellingspercentage zestien procent voor nieuwe auto’s. Dat maakt het aantrekkelijk om te kiezen voor jonge auto’s met een relatief lage kilometerstand. Die kom je in Nederland weinig tegen, maar door een internationaal netwerk beschikken wij over auto’s zonder CO2-uitstoot die u zakelijk kunt rijden met een bijtelling van acht of twaalf procent.

 

Elektrisch rijden en bijtelling

Voor het zakelijk rijden van een brandstofauto geldt een bijtellingspercentage van 22 procent van de cataloguswaarde. Om de aankoop en het rijden van elektrische auto’s, ook wel Electric Vehicle (EV), te stimuleren gelden er sinds 2007 gunstigere bijtellingstarieven voor EV’s. Dat begon toen met een bijtellingspercentage van vier procent. In 2020 werd dat acht procent tot en met een cataloguswaarde van € 45.000,00. Voor het deel boven dat bedrag gold een bijtelling van 22 procent. In 2021 steeg het percentage naar twaalf procent voor een cataloguswaarde tot en met € 40.000,00 (22 procent voor het deel daar boven) en in 2022 telt u zestien procent op bij uw inkomen op basis van maximaal € 35.000,00 en bij een duurdere auto geldt weer 22 procent over het deel boven de genoemde waarde. In 2023 en 2024 blijft het percentage gelijk maar dat geldt dan voor een maximum van € 30.000,00 van de catalogusprijs. In 2025 gaat het percentage naar zeventien procent bij € 30.000,00 en in 2026 eindigt het voordeel, ongeacht de waarde is de bijtelling dan 22 procent.

 

We zetten het overzichtelijk op een rij:

 

Bijtelling 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
EV 8% 12% 16% 16% 16% 17% 22%
Max. van cataloguswaarde 45.000 40.000 35.000 30.000 30.000 30.000 n.v.t.

 

Vijf jaar een lager bijtellingspercentage

Doorgaans is het zo dat nieuwe auto’s aantrekkelijker zijn voor zakelijk gebruik omdat kosten, lasten en afschrijvingen aftrekbaar zijn. Daarnaast is de bijtelling van een gebruikte auto vaak hoger dan de kosten. Nederland is het enige land met zulke hoge bijtellingspercentages, zelfs als het om de verlaagde percentages gaat. In vergelijking met de landen om ons heen zijn we dus een duur land als het op autorijden aankomt. Het kan echter fiscaal voordelig zijn om een EV jonger dan vijf jaar zakelijk te rijden. Bij elektrische auto’s blijft het verlaagd bijtellingspercentage namelijk vijf jaar (zestig maanden) geldig. Die periode gaat in op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de auto voor het eerst in gebruik is genomen.

 

Gunstige bijtelling

In Nederland zijn de afstanden relatief kort, waardoor we langer met een auto blijven rijden. Kijken we bijvoorbeeld naar Duitsland, dan zijn daar de afstanden veel groter, waardoor er sneller gebruikte auto’s op de markt komen met een relatief lage kilometerstand en een gunstige cataloguswaarde. Daar zitten ook elektrische auto’s bij. Ons bedrijf maakt deel uit van een zeer betrouwbaar internationaal netwerk, waardoor wij snel op de hoogte zijn van het aanbod van jonge EV’s. Het gaat dan om auto’s die u zelf niet online vindt. Zo krijgen we via dat netwerk van april tot en met juli van dit jaar elektrische auto’s met maximaal 10.000 kilometer op de teller binnen, die we kunnen aanbieden met het bijtellingspercentage van 2021. Later in het jaar komen er iets oudere auto’s die dan vallen onder het tarief van 2020, dus acht procent. Het mooie is dat wij de geschiedenis van zo’n auto kennen en dat zorgt voor zekerheid. Interesse in een jong gebruikte elektrische auto die u zakelijk kunt rijden? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag met het vinden van de geschikte auto die u dan ook nog eens een mooi belastingvoordeel biedt.

 

Bel voor meer informatie of het maken van een afspraak naar (0418) 51 22 18. Een e-mail sturen of het contactformulier invullen kan ook, wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.